• Skip to main content
tampereensuzukikoulu.fi

tampereensuzukikoulu.fi

  • Etusivu
  • Yksityiset musiikkikoulut
    • Opi musiikkia Pirkanmaan Suzukikoulussa
    • Pianonsoiton taituriksi Suzuki-menetelmällä Tampereella
  • Musiikin opetus
    • Musiikin opettaminen lapsille vaatii taitoa
    • Miten Suzuki-menetelmää hyödynnetään opetuksessa?
  • Suzuki-menetelmä
    • Suzuki-menetelmä
    • Rockway haastaa jopa Suzuki-menetelmän!
  • Tapahtumat ja konsertit
    • Pirkanmaan musiikkiopiston tapahtumat

Suzuki-menetelmä

Japanilainen viulupedagogi Shinichi Suzuki kehitti aikoinaan Suzuki-menetelmän, jota käytetään musiikinopetuksessa yhä edelleen tänä päivänä. Suzuki-menetelmän ajatus on yksinkertainen. Se perustuu käytännössä katsoen siihen, että lapsi oppii äidinkielensä ikään kuin huomaamatta. Äidinkieli opitaan ainoastaan kuuntelemalla toisten puhetta. Shinichi Suzuki uskoi, että myös musiikin voi oppia samalla tavalla. Musiikkia ei siis tarvitse lähteä opettelemaan välittömästi nuottien osalta, vaan tärkeämpää on kuulla musiikkia ensin. Musiikin kuuleminen opettaa rytmitajua ja saa korvakuulolta soittamisen sujumaan paremmin.

Suzuki-menetelmässä opettamista ei siis aloiteta musiikin teoriasta, vaan teoria tulee kuvioihin vasta myöhemmin. Suzuki-menetelmälle yleinen piirre on myös se, että musiikin opiskeleminen aloitetaan hyvin varhaisessa vaiheessa. Yleensä oppilaat aloittavat kolmen tai neljän vuoden iässä. Yleensä opetus toteutetaan yksityisopetuksena, mutta silloin tällöin oppilaat käyvät myös ryhmätunneilla. Yleistä Suzuki-menetelmässä on myös se, että koko perhe on mukana lapsen harrastuksessa. Opettaja opettaa uusia taitoja tunnilla, mutta sen lisäksi niitä harjoitellaan myös kotona. Vanhempien tehtäväksi jää siis tehdä kotitehtävät lapsen kanssa ja pyrkiä innostamaan lasta oppimaan aina vain enemmän.

Mihin instrumentteihin Suzuki-menetelmää voi hyödyntää?

Suzuki-menetelmällä voi harjoitella oikeastaan kaikkia instrumentteja. Useimmiten pienet lapset aloittavat harrastuksen viulusta, sillä sen avulla voidaan oppia helpoiten musiikkia. Viulu myös sopii pienen lapsen käteen huomattavasti paremmin kuin esimerkiksi kitara tai basso. Jotkut aloittavat viululla ja siirtyvät siitä myöhemmin muihin instrumentteihin. Toisaalta taas on myös niitä, jotka jatkavat viulun parissa ja kehittyvät siinä. Instrumentin valitseminen jää jokaisen lapsen päätettäväksi.

Viulun, kitaran ja basson lisäksi Suzuki-menetelmää voi käyttää esimerkiksi pianon ja monien kielisoitinten, kuten sellon, soiton opettelemiseen. Koska Suzuki-menetelmän mukaan lahjakkuus ei välttämättä ole synnynnäistä, kannustaa se jokaista nostamaan tasoaan ja pyrkimään aina kohti parempia tuloksia. Kovasti harjoittelemalla voi saavuttaa menestystä ja monien kohdalla musiikista tulee jopa ammatti. Suzuki-menetelmä perustuu myös kertaamiseen. Kertaamisen tarkoituksena on saada asiat oppilaan muistiin niin, että ne tulevat ikään kuin selkärangasta. Mitä enemmän asioita kertaa, sitä helpommin ne muistaa ja sitä helpompi on oppia uusia asioita.

Copyright © 2021. tampereensuzukikoulu.fi. All rights reserved.